Många vill starta ett företag, men vet inte vad de vill sälja, eller vilken tjänst de ska erbjuda. Andra har först fått idén till en produkt eller tjänst, men har inte ett företag. Hur du än börjar har vi några användbara tips till dig.
Ska du sälja en tjänst eller en produkt? En tjänst innebär oftast något inom serviceverksamheten. Du kanske startar en frisörsalong, en bilverkstad eller arbetar som trädfällare. Tjänsteföretag passar även den som har en unik kunskap eller erfarenhet som efterfrågas. Du säljer dina kunskaper och hjälper ett annat företag. Den som älskar att stå på scen och har något unikt att berätta väljer kanske att bilda ett företag som specialiserar sig på föreläsningar. Det kan ibland vara enklare att starta ett tjänsteföretag eftersom du inte behöver ta fram en produkt. Men du måste ändå ha ett koncept. Vad gör ditt företag och hur hjälper det andra?
En del har svårt att ta tillräckligt betalt. De tänker att det inte är något konkret när det är en tjänst som utförs. En produkt är lättare att ta betalt för, men marknaden svämmar över av produkter. Vad är det som gör din produkt till den bästa? Vad har den som ingen annan har? Identifiera nyttan och efterfrågan på produkten. Ditt inköpspris styrs av tillverkaren och styr också hur mycket du kan sälja produkten för. Men även om du vill få igång ditt företag, sälj dig inte för billigt. Ett för billig pris kan ha den raka motsatsen. Kunderna kan tro att det inte är kvalitet. Och du måste även få en viss förtjänst, både för fortsatt utveckling och som lön.
Kunderna måste hitta till dig eller så måste du hitta till kunderna. Du behöver veta vem som har nytta av din produkt eller tjänst. Sedan behöver du vända dig till dem med hjälp av marknadsföring. Storleken på din marknadsföring är helt beroende av var och vad du säljer. Om du har en butik på den populära gågatan räcker det kanske med reklamen som sprids från mun till mun. En snickare kan till exempel få kunder genom att lämna visitkort i den lokala bygghandeln. Den bästa reklamen är ändå en nöjd kund.