Profilprodukter kan vara nyckeln till billig marknadsföring och också vara passande gåvor i flera företagssammanhang. Här nedan presenterar vi de bästa användningsområdena för profilprodukter.
Goodiebags
Alla gillar en fin goodiebag. Den ger du gärna bort vid invigningar och mässor. En goodiebag kan till och med vara en del av marknadsföringen. Tryck upp din logga och företagsinformation på tygpåsar och fyll dem med information om företaget, något ätbart som godis med din logga runt pappret samt en användbar profilprodukt. Där kan du välja något som klingar bra med företaget: ett paraply för takavvattningsföretaget, usb-minnen för IT-konsulten eller en t-shirt för den nyöppnade modebutiken.
Anställda
Du kan använda profilprodukter som enkla gåvor till anställda. De företag som har uniform har så klart en fördel, där går alla anställda redan omkring med din logga och information. Det kostar inte mycket att köpa in och trycka tröjor och jackor med logga. Ge dem några ombyten och de kommer säkerligen att använda en extra tröja i hemmet när de går på affären eller jobbar ute i trädgården. All reklam som sker utanför arbetstid är gratis reklam och sätter sig på folks hjärnor utan att du behöver hamra in budskapet via radio eller teve.
Leverantörsgåvor
Visa din uppskattning till dina leverantörer och samarbetspartner. Ju närmare ni kommer varandra, desto svårare är det att bryta ett samarbete när det är dags för omförhandlingar. Lagom till semestrar och jul är det vanligt att skicka julkort och lättare gåvor till dem man arbetar med. Chokladaskar och julrelaterade ting är vanliga. Du kan paketera allt med presentpapper med din logotyp och även skicka med små profilprodukter till de viktiga medarbetarna. Med profilprodukter är risken mindre att en gåva ska klassas som en muta. Dock kan det vara bra att förbigå gåvor av alla slag när det kommer till samarbeten med den offentliga sektor, där är saker och ting är lite känsligare.